고등학교 때 인기있는 학생, 직장에서도 더 높은 연봉 받아
By Michael S. Derby / 23. October 2012, 10:29:49 KST / The Wallstreet Journal (한국판)
고등학교 때 인기가 인생에 도움이 될 수 있는 것으로 나타났다.
22일(월요일) 전미경제연구소가 출간한 연구에 따르면 고등학교 때 가장 인기있는 20%에 속했던 사람이 가장 인기없는 20%에 속했던 사람보다 졸업 약 40년 후 연봉이 10% 더 많다고 한다.
연구진은 인기를 선천적인 성격으로 간주하지 않는다는 입장을 밝혔다. 인기가 연봉상승에 도움이 되는 이유는 고등학교 때 인간관계 기술을 잘 익힌 사람이 취직해서도 성공적인 사회생활을 하는 법을 잘 알기 때문이라고 한다. 연구진은 학교가 학생의 학문적 성취를 돕는 데 더해 사회적 기술개선도 도와야 한다고 권고했다.
Getty Images
인기처럼 일시적인 상태를 수치화하는 것은 쉽지 않은 과제였다. 이번 연구에 사용된 모델은 50년 간 진행 중인 위스콘신 종단연구의 학생 관계조사에 기반하고 있다. 연구진은 위스콘신 데이터를 통해 복잡하게 얽힌 학생관계에서 누가 실제로 인기있는지를 파악했다.
친교관계 형성능력은 다양한 요소에 기반한 것으로 나타났다. 연구진은 화목한 유년기 가족환경과 학교에서의 인기 사이에 상관관계가 있으며 공부를 열심히 하는 학생은 비슷한 친구들과 어울리는 경향이 있다는 사실을 밝혀냈다.
연구진은 “다른 학생에 비해 나이가 많고 똑똑한 학생이 인기가 많았으며 상대적으로 비교한 가족수입은 인기에 큰 영향을 미치지 않았다”고 말했다.
고등학교 때 인기가 중요한 개념인 이유는 학생이 연장자에서 동년배로 관심을 돌리는 시기이기 때문이다. 이러한 환경에 잘 적응하는 학생들은 성인이 되어서도 유용한 사회적 기술을 발휘하기 시작한다.
“성공적인 사회생활을 위해 중요한 특질을 개발하는 고등학교 시기에 이루어지는 동년배 간 상호작용은 성인세계로의 교량 역할을 한다”고 연구진은 분석했다.
이번 보고서는 또한 학교가 학생의 학문적 능력만을 키워주는 것만으로는 부족하다고 지적했다. “학교가 학생간 통합을 촉진하고 사회적 능력개발을 돕는 방침을 채택한다면 학생이 앞으로 성공적인 인생을 사는 데 기여할 수 있을 것”이라고 보고서는 밝혔다.
< 이 기사의 원문 >
Popular Kids in High School Earn More Later in Life
By Michael S. Derby / October 22, 2012, 12:54 PM
High school popularity may pay off.
A study released Monday argues those in the top fifth of the high school popularity pyramid garnered a 10% wage premium nearly 40 years after graduation, compared to those in the bottom fifth.
The study was published by the National Bureau of Economic Research. Its authors say they don’t view popularity as an “innate personality trait.” Instead, popularity pays because those who learn to play the game in high school are figuring out what they need to know to succeed when they enter the workplace. The report suggests schools may want to join their academic mission with one that helps students build their social skills.
Quantifying something that is as ephemeral as popularity is a tricky proposition for the researchers. Their findings rests on a model that relies on a survey of student connections called the Wisconsin Longitudinal Study, which has been running for more than 50 years. The Wisconsin data is important because it allows the researchers to understand the direction of friendship. The researchers are able to see the web of relationships and determine who is actually popular, rather than who perceives themselves to be so.
The paper said the ability to form friendships rests on a series of expected factors. The authors find a “positive association between a warm early family environment” and one who is well liked among students. They also find the students they studied tended to associate with those similar to themselves.
What’s more, the study found “relatively older and smarter students are more popular, while relative family income status plays only a minor role.”
High school popularity is an important concept because it is at that time that students are increasingly turning their attention from older authority figures to one another. The students that fare well under this consideration are starting to show the skills that will serve them well when they move out into the world and fend for themselves.
“Social interactions within the group of classmates provide the bridge to the adult world as they train individual personalities to be socially adequate for the successful performance of their adult roles,” the researchers wrote.
The paper suggested that when schools try to prepare their students for successful lives, a purely academic focus might not be enough. “Policies that focus on promoting integration in schools and on developing social competencies may be a fruitful way of promoting success in life,” the researcher wrote.
Related: Michael Derby has details on Lunch Break.
* 출처 : http://blogs.wsj.com/economics/2012/10/22/popular-kids-in-high-school-earn-more-later-in-life/
** 영어 원문 기사에서는 위 Education/ Income/ Wages 윗 부분에 WSJ의 이 기사 관련 동영상을 볼 수 있는데 복사하니 안나타나네요..
'교육을 생각한다' 카테고리의 다른 글
[문명, 그 길을 묻다 - 세계 지성과의 대화](1) ‘총균쇠’ 저자 재레드 다이아몬드 (0) | 2014.02.03 |
---|---|
첫 방한 파우스트 하버드대학 총장, "학문의 기본은 인문학" (0) | 2013.05.08 |
아이는 밥상머리에서 말을 배운다 (0) | 2012.10.11 |
학원에서 가르쳐주지 않는 것들 (0) | 2011.06.23 |
땅을 파면 돈이 나오나? 돈이 나온다 (0) | 2011.06.03 |